Pomoc SEO

Umowa na pozycjonowanie, nieuczciwe firmy SEO

Poniżej przedstawiamy Państwu kilka najważniejszych klauzul korzystnej umowy na pozycjonowanie strony www. Trzymając się tych wskazówek praktycznie do zera zredukują Państwo prawdopodobieństwo trafienia na oszustów, czy seo-partaczy.

  • Czytanie ze zrozumieniem – Przed podpisaniem umowy dokładnie przeanalizujmy poszczególne paragrafy. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, to zapytajmy tych, którzy lepiej od nas znają się na temacie  znajomych/rodzinę/inną firmę SEO
  • Długość umowy – Absolutnie wystrzegajmy się długoterminowych umów- na rok, czy dwa. Dobra firma pozycjonerska wywinduje nas w okolice pierwszej dziesiątki w 3-4 miesiące. Nie dajmy się dłużej wodzić za nos! Umowa powinna być podpisywana na czas nieokreślony z okresem wypowiedzenia nie dłuższym niż trzy miesiące. To daje nam możliwość zrezygnowania z nieefektywnej firmy.
  • Klauzula zmian na stronie – Wiele firm pozycjonerskich zawiera w umowie klauzulę, która obliguje klienta do niewprowadzania jakichkolwiek zmian na pozycjonowanej stronie bez ich zgody. Nie dajmy się oszukać! Strona www jest Państwa własnością i nikt nie ma prawa wprowadzać nam embarga. Konsultacje są jak najbardziej wskazane, ale zakaz zmian to absurd.
  • Panel monitorujący – Każda poważna firma pozycjonerska udostępnia klientom (bezpłatnie!) panel manitorujący, dzięki któremu można w każdym momencie sprawdzić wyniki naszej strony. Klauzula o udostępnieniu (bezpłatnym!) panelu powinna być zawarta w umowie
  • Lokalizacja – Pole bardzo częstych oszustw firm pozycjonerskich. Podpisując umowę bezwzględnie domagajmy się jasnego określenia lokalizacji, na którą pozycjonowana będzie nasza strona. Przykład: Strona X pozycjonowana jest na frazę „odzież dziecięca” (czyli teoretycznie powinno chodzić o pozycjonowanie ogólnopolskie na lokalizacji „Polska”). Nieuczciwa firma SEO wiedząc, że nie da rady wywindować strony klienta ogólnopolsko, ustawia w panelu monitorującym (który zazwyczaj jest podstawą do rozliczenia) lokalizację „Wygwizdowo Górne”, pozycjonuje pod tę lokalizację i strona klienta szybko wskakuje na pierwsze miejsce, które zazwyczaj kosztuje kilkaset złotych miesięcznie.
  • Informowanie – Przy podpisywaniu umowy na pozycjonowanie powinni Państwo zadbać o klauzulę, dzięki której Zleceniobiorca na każde żądanie udostępni wszelkie informacje odnośnie wykonanych prac na Państwa stronie www. Jeśli jakaś firma zasłaniając się tajemnicą handlową i „tajnymi technikami pozycjonowania” nie będzie chciała zawrzeć takowej klauzuli, to trzeba jej od razu podziękować.

Wyszczególniamy nieetyczne praktyki, z którymi najczęściej zgłaszają się do nas właściciele firmowych stron www. Jeśli mają Państwo podobne problemy do tych przedstawionych poniżej, to zapraszamy do konsultacji.

  • SUNRISE TRICK – Dotyczy oszukiwania na lokalizacji, która zazwyczaj nie jest określona w umowie. Polega na wywindowaniu strony klienta na lokalizację małej miejscowości zamiast na całą Polskę. Przykład: Strona klienta ma być pozycjonowana na frazę „odzież robocza”. Nieuczciwa firma linkuje stronę na „odzież robocza Wygwizdowo Górne”, szybko osiąga pierwsze pozycje i wystawia klientowi fakturę jak za pozycjonowanie ogólnopolskie. W momencie gdy klient zgłasza się z pretensjami, że nie widać go pod daną frazą, to przedstawia się mu zrzut ekranu z lokalizacją na Wygwizdowo. Widać na nim jego stronę na pierwszym miejscu w Google, nie widać za to lokalizacji. Najczęściej w umowach z firmami stosującymi taką zagrywkę podstawą do rozliczenia stanowią panele monitorujące (z lokalizacją na Wygwizdowo), bądź comiesięczne sprawozdania z załączonymi zrzutami ekranu (bez widocznej lokalizacji). Tak skonstruowana umowa sprawia, że oszukanemu klientowi nawet sąd nie pomoże.
  • NIEUCZCIWE FORMY ROZLICZEŃ – Istnieje wiele opcji rozliczeniowych za pozycjonowanie. Jednakże często klienci podpisując umowy nie do końca rozumieją co podpisują, albo są na tyle łatwowierni, że ufają „na słowo”. Często w umowach „za wyniki” zawarte jest sformułowanie, że „jeśli pozycjonowana strona w danym miesiącu znajduje się na pozycjach 1-10 to klient płaci kwotę Y„. Nie jest za to uściślone jaki czas ma się tam znajdować. Często klienci zwracają się do nas o pomoc, bo ich strona przez jeden (!) dzień znajdowała się na miejscu 1-10, a płacą za cały miesiąc. To oczywiście tylko jeden przykład. Tego typu zagrywek jest cała plejada.
  • NIEWOLA BABILOŃSKA – Nieuczciwe firmy pozycjonerskie zawierając umowę zastrzegają sobie prawo do nałożenia kar na klienta, który nie stosuje się do jej poszczególnych paragrafów. Większość z nich jest tak absurdalna, że aż śmieszna. Należą do nich np: kara za wprowadzanie zmian na pozycjonowanej stornie bez konsultacji z firmą pozycjonerską; kara za nieudostępnienie w ciągu X dni zmienionych haseł dostępowych; kara za działania mające na celu obniżenie pozycji serwisu; kara za nieprzedłużenie domeny; itd. itp. 
  • TOP 10 W TYDZIEŃ – W przypadku 99,99% fraz nie jest to możliwe bez używania technik spamerskich. Nawet gdy na „wskoczenie” do TOP10 wystarczy sama optymalizacja (co jest stosunkowo rzadkie) to zanim Google zareaguje na wprowadzone przez nas zmiany, mija kilkanaście dni. Jeśli więc jakaś firma obiecuje Państwu efekty w tydzień to albo kłamie, albo stosuje techniki spamerskie, które spowodują nieodwracalne szkody.
  • TANIE FORMY POZYCJONOWANIA – Lwia część takich form (bony, jednorazowe wpisy do katalogów, piramidy z allegro itd.) to zwykłe oszustwa. Pozycjonowanie to proces ciągły, wymagający stałego monitorowania i nadzoru. Jeśli jakaś firma proponuje nam wypozycjonowanie na trudne frazy typu „nieruchomości warszawa” za kilkanaście złotych miesięcznie, to znak, że próbuje nas oszukać. Pamiętajmy o tym, że nie ma nic za darmo. Za dobrze wykonaną pracę trzeba dobrze zapłacić.

 

.